Murchinson, Buller en Westport

4 januari 2015 - Westport, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vertrokken richting westport, een lange rit vandaag naar een totaal ander gebied. De natuur verandert nu per kilometer zo gaan we van gouden stranden naar coolstranden, van glooiend heuvels naar ruige bergen en van tropische palmen naar regenwoud. Eerste stop is Murchinson waar we niet veel kunnen beleven behalve lunch en een kleine markt. Hierna door naar de buller gorge, waar de enorme rivier de buller doorheen gaat, deze loopt helemaal tot westport en gaat daar in de zee. Er is een enorme zwaaibrug maar het is mij te hoog en door de wind zwaait het erg dus mij niet gezien. We besluiten hierop door te rijden. Tijdens het rijden vandaag hebben we enkele 1 baanse wegen waardoor we bij stoplichten moeten wachten tot alle verkeer weg is en wij dan mogen rijden. We krijgen ook een eerste aanvaring met sandflies geniepige mug achtigen die je helemaal lek prikken maar gelukkig zijn we voorbereid en komt de spuitbus met repelent te voorschijn. Aan het einde van de rit ligt Westpoort waar we enorm hartelijk worden ontvangen in havenlee homestay een oer gezellige bed en breakfast. Nadat de koffers binnen staan gaan we op pad om te kijkenwaar de rivier de zee in gaat. De wind doet de westkust eer aan hij is overweldigend maar we wandelen lekker op de pier en we zijn op de westkust en wonder boven wonder de zon schijnt. Morgen gaat de rit verder via de nostalgie trein naar Greymouth.