Taupo boottocht

13 december 2014 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we een boottocht gedaan naar de Maori kunstwerken in de rotsen. Hier wat weetjes.
Foto volgt maar op de foto waar we uitvaren zie je mount Tarawara, the lady off the lake. Als je goed kijkt lijkt het net een zwangere vrouw die op haar rug ligt met het hoofd aan de rechterkant. Ze zou volgens de legende over lake Taupo waken. De lake is 62 km lang en 44 km wijd de stad Londen of Singapore passen erin. Het meer is zo helder dat je twintig meter diep kunt kijken over de hele meer. Het water is van drink kwaliteit en dat is niet zo goed voor de forel die erin leven die hebben liever viezer water. Er wordt veel op gevist, alle zoetwatervis in Nz kun je nergens kopen maar je moet het zelf vangen je mag er maximaal drie per persoon en de minimale lengte van de vis die je mag vangen is 40 cm. De grootste forel ooit gevangen hier is 38 pond. Per 2,5 seconde loopt er via de rivieren genoeg water uit het meer om een olympischzwembad te vullen. 5 rivieren lopen uit het meer, 1 loopt erin. Rod Stewart had hier een huis op de foto met een paar huizen het huis met veel glas en platdak. Er is vanaf Taupo in de winter sneeuw te zien op mount Ruapehu ondanks dat het klimaat hier subtropisch is. De maoris geen geschreven taal hadden en daarom tekenden. Ze niet de eerste bewoners waren van Nz maar de Morianen er zijn namelijk botten van gevonden in de grotjes rondom het water. Het meer is eigenlijk een grote Cauldron, dus een meer bovenop een vulcaan, hij is nu rustig maar zou ooit nog kunnen uitbarsten alhoewel deze situatie al 2000 jaar zo is, langs de randen van het meer zie je dan ook stoom ontsnappen op sommige plaatsen wat aangeeft dat de vulcaan toch nog actief is. Het 1 van de vijf grootste vulcanen ter wereld is.
ER VANDAAG EEN AARDBEVING WAS IN CHCH, WIJ ER GELUKKIG NIET WAREN ALDUS IK , JEROEN DENKT ER ANDERS OVER.