Dag 1

4 december 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na een goede lange nacht en een heerlijk ontbijt zijn we vandaag Christchurch stad in geweest. Wat een verwoesting, van de aardbeving ongelofelijk. Er is niks meer herkenbaars. Alle wegen gebouwen enz staan op instorten of er wordt aan gewerkt. Overal zie je constructie medewerkers, vooral veel vrouwen. Overal ligt grote hopen puin.
Begrijp me niet verkeerd er wordt hard aan gewerkt maar er is zoveel dat het erg indrukwekkend is. Zo heeft de unversiteit zoveel schade opgelopen dat het volledig ingepakt staat. Tegen gebouwen aan staan opgestapelde containers zodat muren niet instorten, overal gebouwen met gesprongen ramen en er is niemand op straat behalve arbeiders. Hierna zijn we Hagley park geweest hebben we in de glashuizen gekeken en in de rozentuin gewandeld. Wat een heerlijke geuren overal en wat gezellig de kabbelende avon rivier waar je langs loopt. We hebben een tramrit gemaakt door de stad en thee gedronken op new regent street met een lekkere pepermint slice. Daarna zijn we naar re-startmall geweest waar ze met containers een heel winkelcentrum hebben gebouwd, ongelofelijk inventief en erg gezellig. Na een blik te hebben geworpen op de kerstdecoratie raam van Ballyntines zijn we via de Tannery, wat een oude fabriekshal was waar ze leer looiden en nu een complete outlet van hebben gemaakt, naar New brighton gereden. Daar aangekomen was het huilen waard, gewoon hele woonwijken met nieuwe huizen die allemaal leegstaan doordat ze zo beschdigd zijn dat er niet meer in gewoond kan worden. Hierna op naar Brighton winkel centrum ook dit is ook verwoest dus niks meer van over en geen mensen te zien. Na een wandeling op de pier en een praatje met wat vissers zijn we naar mijn oude woonhuis gereden op woodgrove ave. Het huis staat er nog maar wel met een groot hek eromheen vanwege schade aan het huis. Nu zijn we terug in Rangiora in het prachtige huis van Renee en Angela waar zo'n ongelofelijke stilte heerst dat je denkt ben ik nog wakker of slaap ik, we kunnen rondom heel ver weg kijken en zelf hebben ze een tuin van vier are dus zat om te zien. Vanavond worden we verwend met een lekkere bbq dus is ons dag helemaal compleet. De jetlag begint nu een beetje te komen dus ik denk dat het vanavond weer een vroeg avondje gaat worden, ach over een paar dagen en dan is dat ook weer over.

1. Sifra:
    4 december 2014
    wat heftig dat alles zo verwoest is.,,
  2. Erica:
    4 december 2014
    Papa en mama verteld over dag een. Jammer dat er zoveel verwoest is door de aardbeving. Groetjes pa en ma
  3. Pete:
    5 december 2014
    The city is certainly very different to when you lived here, but it has changed most in the last 4 years since the earthquake. Good to hear you had a great sleep. Let's hope the sun keeps shining for the weekend!